Wednesday, February 19, 2014

Soffläge = Har lagt till info om operationen

 

 

IMG_1502

Ops! Ser att elementskyddet raserat lite :-P

Sitter hemma i soffan efter att ha gjort en operation av urinröret i Måndags. Ni får hålla tummen för att jag ska kunna jaga mina barn och motionera utan att kissa ner mig i sommar *ler*  Jag har feber & är väldigt öm men det ger sig nog. Är tacksam att detta blev gjort före sommaren.
Önskar er en fin Onsdag!

Tillägg:
Får lite frågor över hur operationen gått till så här kommer en kort summering.
När man kommer in får man en engångs dos med antibiotika och Alvedon. Man får ta av sig till skinnet och inta en mycket sexig outfit :)
Man får lägga sig i en säng där syster kollar hur mycket urin man har i blåsan och blodtryck. Jag hade 108/65 här, precis som jag brukar. 118 ml i blåsan…
Beroende på turordning får man inta operationsrummet där man täkts av sterila skynken. När lokalbedövningen ska läggas får man lugnande & någonting som gör dig mer än glad/yrslig men inte så at du somna in (man måste vara vaken så man kan hosta eftre det att bandet lagts runt blåsan). Först kör dom upp bedövningssalva i urinröret för att en kateter ska kunna sättas för att tömma blåsan innan operation. Man får lokalbedövning i blygdbenet/magen och inne i slidan ( kändes knappt). Dom snittar 2 små snitt från magen in och ett inifrån. man drar upp bandet genom hålet i slidan och in i hålet i magen. Sen reglerar dom hur hårt det ska sättas beroende på hur det ser ut, därav viktigt att hosta så dom ser hur hårt det ska dras.
Op tar ca en kvart. Man får ligga en stund på uppvaket där man får mer infammationsnedsättande. Jag kände mig otroligt pigg och ville in och kissa vilket är bra att göras så fort som möjligt. Det går bra tills jag kommer fram till toaletten……där känner jag att jag måste sätta mig snabbt innan jag rasar i golvet! Jag sätter mig och kissar och sen faller jag……..In i tvätt tunnan och ner på golvet. Hur länge jag låg vet jag inte….Vaknade av att sköterskan knackade oroligt på dörren över att jag inte kommit  tillbaka. Svetten hade sprutat så jag var blöt och jag blev fruktansvärt illamående.
Dom fick rulla in mig på uppvaket igen och sen upp på kliniken för vård. Jag kunde inte resa mig på hela dagen. Systrarna fick rulla in mig på toaletten på en rullstolstoa och hålla i mig när jag kissade, pinsamt värre *fniss* Så fort jag satte mig upp blev yrseln enorm & jag ville kräkas. Blodtrycket var nere på 90/55 så jag hade väldigt lågt tryck..
Först efter en påse med dropp kunde jag börja ta mig upp utan att svimma av och då hade klockan dragit sig till 18 på kvällen.
För att få ta sig hemåt måste man kissa 2 ggr på raken med mindre än 100ml urin i blåsan vilket jag gjorde och Marcus  hämtade mig vid 19 tiden.
Det visade sig att jag hade feber när jag kom hem och har fortsatt haft feber till denna stund. pendlar mellan 38,3-38,9. Har haft ont och känner mig svag men det ger sig *ler*

4 comments:

Anonymous said...

Då får du passa på att ligga i soffan och kolla OS, eller det är kanske inte av intresse.
Jag kollar hockey nu, Sverige-Slovenien, och äntligen har det lossnat.
Känner igen det där med att kissa på sig. Kört så fort man försöker springa, hostar osv.
Hur var operationen? Är det lokalbedövning eller blir man sövd? Hoppas det blir bra nu så du kan härja på fritt.
Kram Helena

mysiga heestrand said...

Krya på Dig.
Kram
Marita i Heestrand

Ewa said...

KryapåDej kram från mej
Ewa

Anonymous said...

Råkade snubbla på din blogg när jag letade inspiration till gardiner. Hittade jättefina blå köksgardiner i ett inlägg från 2011. :) Men sen blev jag kvar och nu läste jag detta inlägg om din operation.
Jag gjorde samma operation 2004 och jag kände mej också jättepigg efteråt och skulle gå och kissa. De fick rulla in sängen på toa och hämta mej! Alltså - yrsel och illamående som jag aldrig varit med om varken före eller efter! Det kändes som om hela jag for runt i rummet i en svindlande fart! Det gick helt enkelt inte att kissa! Provade flera gånger men till sist blev det till att kissa på bäcken i sängen. Det gick bra. Jag blev kvar över natten och fick prova igen morgonen efter. Oj, så rädd jag var, men då gick det bra och jag fick åka hem.
Trodde att det bara jag som fick såna problem efter operationen. Man skulle ju få åka hem samma dag! Hoppas din operation hjälper dej.
Kram, ES