Monday, February 20, 2012

Intressant & vinnare!



pojkarna
God kväll kära du!
Vad mycket fint ni skriver till mig :) Fattar inte…….. Blir så glad av er alla!
Hur gör ni med spelandet hemma?
Vi har varit stenhårda med att inte låta barmen spela här hemma! Jag tycker det tar bort all fantasi och energi hos barnen. Det dom har fått spela har varit Wii sport där man rör sig men inget annat. Idag ser det lite annorlunda ut……. Nu får dom spela lite Super Mario men jag gillar det fortfarande inte. Jag ser på mina barn att det väcker ett stort begär.
Saken är den att jag skulle inte ha släppt på det heller om det inte vore för yttre omständigheter.
Sista året har Williams kompisar valt att gå hem när jag nekar dom att spela!! Så det slutar alltså med att han blir ensam pga av att jag inte låter dom spela.
Och det dom gör när han leker med andra hemma hos dom är att spela. Har aldrig hört en förälder neka sitt dom att spela…….  Så vad gör vi?! Känner att vi sitter i en sits där man nästan blir tvingad att låta sina barn spela för att inte se dom gå in i ensamhet.
Jag pekar inte finger åt någon annan förälder!! Tycker bara det är tragiskt att det gått så långt med detta förbannade spelandet. Och sen är det mycket krigsspel som spelas vilket jag är så anti. Förstår inte vitsen med att låta en 8 åring sitta och skuta på folk eller skära halsen av andra….
Skulle vara roligt att höra vad ni tycker om saken!

Och vinnaren då :) Nr 32, Kate med bloggen No34. Maila mig din adress så skickar jag den så fort jag kan. Och tusan tack till alla er andra för intresset :)!!
Sov gott min vän*

12 comments:

Mamma till 4 said...

Det är kluvet det där med tvspel. Här får barnen spela, en viss tid varje dag. Ser jag att dom blir mer "speltokig" drar jag ner lite. Det viktiga för mig är att hitta en balans. Dom ska fortfarande visa intresse för att leka med annat, vara ute osv osv. Men en stund varje dag tillåter jag. Och ofta det dom "ser" i tvspelen är lika som i barnprogrammen idag. Men nog är det mycket våldsbenäget mot för när man själv va liten...
Du känner själv vad som är bäst. Kör på det!
Men nog är det jobbigt när barnen blir "mer ensam" pga ens regler, min dotter blev mobbad för att hon inte hade facebook, då är hon 11 (snart 12) helt otroligt hur det ser ut idag.
Kram Mia

Lycka är ~ Onnea on said...

Vi har inga spel typ. wii eller playstations. pojken får ibland spela några av barnprogrammens gratis spel på nätet (i barnprogrammen påmminner de ju hela tiden att gå in på websidan och spela mm). men ganska fort blir han aningen spelgalen och vill bara spela mer och mer, så får man ta en tids paus.
Enligt honom har alla andra kompisar nåt spel och han tjatar jämt att vi ska skaffa nåt.
Vi har lite liknande principer som du med spelandet. jag tycker det finns så mycket annat man kan leka och hitta på.
men som det ser ut idag är det nog bara en tidsfråga förän vi också har ett spel..verkar som om pressen blir rätt stor. men vi ska nog försöka hålla spelen borta så länge vi kan ;)
~marita~

Grodmamman said...

Vår son är 13 år nu och spelar en hel del tv-spel och det är mycket "skjuta-döda"-spel. Han tränar bandy tre dagar i veckan + match och så länge han sköter skolan så har vi sagt att det är ok att han spelar. Vissa perioder får vi dock begränsa det, då timmarna går fort framför tv-spelet. Å andra sidan går tiden fort framför bloggar också ibland!;)
Jobbigt när sonens kompisar går om de inte får spela tv-spel hos er. Har ni pratat om detta problem med de andra föräldrarna? Inte helt lätt att lösa detta.
Kram

No34 said...

Men jisses.... TACK, vad glad jag blir!!!!!!! Åh, första gången jag vunnit nåt!! Tack igen!!

PS, Våra hemmavarande döttrar har fortfarande tidsbegränsning vid datorn, vilket inte är så populärt...och dom går i 3:an och 6:an!! Men de är svårt, när "alla andra får"...!!

Tack igen & kram!!!! Kate

LIVSGLITTER said...

Hahhah ja!!! Trodde du visste det ;) Bor en liten bit utanför ludvika! vart finns du då?

♥ Fyra årstider said...
This comment has been removed by the author.
♥ Fyra årstider said...

Hemma hos oss är det inga dumma spel, men nästan helt fritt. Det är inget problem med min son för han väljer ofta att gå ut eller göra något annat efter ett tag.

Om han varit i skolan så får han spela / titta på tv osv ett par timmar. De ser jag mer som avkoppling, som att jag sitter vid datorn. Men så fort det blir fint väder ute är han ofta ute och leker, det beror på lite vilken kompis han är med.

Vi har haft hjälp från kommun med överaktiva barn på förskolan och fått rekommenderat att låta dem sitta vid datorn en stund, det är en sak som får dem lugna och som är deras sätt att koppla av. Så det finns olika metoder också. Det där med spelande är inte lätt, men som sgat hos oss behövs oftast ingen tillsägelse. Lycka till vännen. Kram

Lisa said...

Jag håller med i vart enda ord om dessa fb spel. Tar helt över barnens liv snart. Det största fördärvet som dom uppfunnit. Jag tycker du är en superförälder som står på dig. Fortsätt med det. Fast jag förstår att de är väldigt kämpigt och svårt. Inte har man väl skaffat barn för att de ska sitta framför dessa spel i timtal. De är ju så underbara att umgås och göra saker med. Har helt missat att man kunde vinna nåt hos dig. Men grattis till vinnaren. Har varot lite offroad ett tag..

Kram Lisa

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ said...

Jag håller helt med dig med spel. Jag tror dock att pojkar är mer för spel och tjejerna dom sitter vid bilddagboken och msn. Vi har satt gräns att man först gör annat sen kan man få sitta vid datorn en stund. inte lätt då barnens kompisar får sitta obegränsat för det är ju som du säger man vill ju inte att ens barn ska bli utanför vänskapskretsen . Prova prata med bästisens mamma ibland kan det vara så att man i grunden faktiskt tycker lika men man tror att det är så hos andra och då blir det så där. Leka med varandra är viktigare tror jag än att sitta brevid varandra..som vid spel.
Lycka till!
kram Gabriella

Bejben said...

Hemma hos oss är det strängt förbjudet med spel för äldre barn, inga krigsspel och blod osv.
Håller hårt på åldersgränserna för spelen!(från 3 år och 7 årsgränser på spelen har vi)
i perioder när vi ser att det är mycket spelande, har vi en äggklocka och sätter den som timer, vilket fungerar utmärkt!
Har satt som gräns max 2 timmar per dag, och då får de välja om de vill ha hela tiden i ett svep, eller spela i 30-minuters intervaller och göra något annat emellan. De köper konceptet rakt av, och sonen informerade sin kompis som var här att det här var reglerna som gällde,hehe!

Anonymous said...

Hej,tycker inte heller om spel, har tackolov en 7åring som inte är intresserad av datorer o spel ännu.
Vet att hans kompisar spelar,men när dom är här bygger dom mest kojor och uppfinner saker bor på en gård så det finns så mycket annat spännande traktorer osv, Kompisarna bor i byn och har inte ens några djur,så det är jättespännande att vara här.
Många hälsningar Louise

www.villa113.bloggspot.com said...

Kul att du tar upp det, om spelandet. Min son är helt galen i att spela. Visst, hans DS är ganska så nytt men jag gillar inte hans tjat nu. Hela tiden vill han spela. Jag säger att han måste göra andra saker också, inte bara spela, titta på film eller lyssna på musik vid datorn. Då kan han säga: -Nu skall jag göra ett halsband...får jag spela sen. Grrrr...känns som att han blivit beroende av det. Det enda han har i huvudet. Dottern är inte alls likadan. Vill inte, liksom dig, att deras fantasi skall försvinna. Deras DS är faktiskt den sämsta grej dom fått tycker jag...gu va mycket tjat och tjafs det blivit efter det. När dom väl hade fått sina DS så gnälls det över att dom vill ha ett annat spel, det var inte så kul det spelet dom fick.
Nä, jag håller verkligen med dig! Jag skulle vilja att barnen lekte som "en annan" gjorde...träffades ute, lekte kurragömma, åkte skridskor, spelade hockey, spejade osv.
Såg en intressant dokumentär om att barnen idag inte har någon fri lek. Leken är hela tiden styrd, typ på träningar och på dagis. Vilket gör att vissa delar inte utvecklas i hjärnan.
Nä, jag säger som jag hörde en gång...det är när barnen har tråkigt som fantasin kommer igång.

MVH
Maria